Arutelu

Antiikhariduse mõju järgnevatele ajastutele:
  • Siiani pannakse koolitee esimestel aastatel suurt rõhku põhiainete, sh kirjaoskus ja arvutusoskus, arendamisele.
  • 16.-18-aastased käivad tänapäevani gümnaasiumis, kus antakse kõrgemat üldharidust. Pole säilinud ainult üldine formaat, vaid ka nimi.
  • Tänapäevalgi peetakse tähtsaks inimese noore inimese mitmekülgset arengut, eelkõige vaimset ja füüsilist harmooniat.
  • Efebiteenistus ehk kaitsevägi on on siiani, kuid lühem kui vanasti.
  • Ei pooldatud füüsilist karistust. Tänapäeval hariduses on see samuti keelatud.
  • Ka antiikajal andsid õpetajaid mingeid kindlaid aineid. Kitarrist, grammatist, paidotribes.
  • Õpe toimus õppemaksu eest. Osades riikides peab siiani õpingute eest maksma. Kahjuks ei ole haridus kõigile kättesaadav. Nii nagu ka täna on võimalus saada vabastust õppemaksust, rääkis ka Platon sellest, et ükski andekas poiss ei tohi haridusest kõrvale jääda.
  • Sparta kasvatuse meetodeid võrreldakse sageli rangetes, kinnistes sõjakoolides kasutatavatele meetoditele. 
  • Ka järgnevatel ajastutel ei pööratud ainuüksi tähelepanu ühe valdkonna õppele, vaid püüti arendada mitut. Kreeka näitel ühendati sport ja näitemäng. 
  • Juba Vana-Roomas kasutasid lapsed erinevaid nippe, kuidas koolist nn "poppi" teha, tänapäeval on neid erinevaid nippe küll juurde tulnud kõvasti, kuid selline õppetööst kõrvale viilimine on koolisüsteemis ikka veel sees.

Kasvatuskultuuri aine raames on välja toodud: 
  • Tähtis on, et õpilane pingutaks võimalikult palju ja peaks õpetajast lugu. 
  • Erinevad kooliastmed (algkool, põhikool, gümnaasium, kõrgkool).
  • Sarnasust on efeebiteenistusel tänapäeva sõjaväega, mis on poistele kohustuslik ja seal toimub sõjaline ettevalmistus nagu vanasti.
  • Kunst ja muusika
  • Roomast tulenev välismaal teadmiste omandamine on saanud väga populaarseks, õpetajate osatähtsus ühiskonnas on kasvanud.
  • Antiikajal said jõukamate perede lapsed õppida mõne tuntud filosoofi (sofisti) käe all. Tänapäeval on samuti võimalus võtta eraõpetaja teatud tasu eest.
  • Antiikajal andsid õpetajad kindlaid aineid, nt kitarrist, grammatist, paidotribes nagu ka praegu on igal ainel oma õpetaja.
  • Õppida sai õppemaksu eest nagu ka praegu peab mõningates riikides õppimise eest maksma, mistõttu ei ole haridus kõigile kahjuks kättesaadav.
  • Roomas väärtustati koolis vaheaega, mis on ka tänapäeval väga tähtsal kohal, et lapsed saaksid puhata.
  • Rooma retoorikaõpetaja märkis, et juba varajases eas peab alustama õppimist ning see peaks olema mänguline nagu ka praegu lasteaias - me õpetame lastele kõike mänguliselt (tähed, numbrid jms). 
  • Olulisel kohal oli füüsiline kasvatus, mida ka praeguses ühiskonnas väärtustatakse: terves kehas terve vaim.